Få en flad mave med den rette kost

Få en flad mave med den rette kost

Flad mave (Foto: TV2)
Flad mave (Foto: TV2)

Med de rette måltider og det rette mad, kan du spise dig til en flad mave. Med denne form for slankekur, kræver det nemlig ikke du lægger hele din hverdag om, bare for at få fladere mave, ligesom de fleste andre diæter gør. Dette er ikke blot en hvilket som helst slankekur, det er en slankekur, som er effektiv og nem at integrere i din hverdag. Udover din krop bliver sundere og vægten lavere, vil du også kunne mærke at dit humør bliver bedre. Mange af de grundlæggende principper går igen, når du skal på slankekur. Spis lidt, men ofte, spis proteiner, spis de sunde fedt osv. Du har sikkert læst en masse om disse slankeprincipper, men har du nærstuderet hvorfor det er så vigtigt for din krop at indtage?

Spis lidt men ofte

Mange vænner kroppen til at spise til maven føles propmæt. Ved at vænne maven til dette, bliver det sværere at spise mindre, da det vil tage væsentligt længere tid før man føles mæt. Derudover bliver det sværere at forbrænde fedt og kroppen bliver meget træt. Du fylder din krop med overflødige kalorier og det er vejen frem til et større tal på vægten. Væn dig til at spise 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider. Mellemmåltiderne er eksempelvis frugt, nødder eller hjemmelavede knækbrød med grønt. Det medvirker til, at du føles knap så sulten og dermed skærer du automatisk ned på de mange portioner.

Proteiner mætter

Proteiner er vigtigt at indtage når du ønsker at tabe vægt. Det sender nemlig en masse signaler til hjernen om mæthed og det holder dig mæt i lang tid. Især animalsk protein er godt for din krop, da sætter gang i forbrændingen. Du spiser proteiner ved at spise magre mejeriprodukter, kød, fisk og fjerkræ.

Spis de rigtige kulhydrater

Der er stor forskel på kulhydrater. Der findes dem med højt glykæmisk indeks (eksempelvis hvidt brød, pasta, sukker) og dem med lavt glykæmisk indeks (perlebyg, rugbrød, grøntsager). Spiser du de forkerte kulhydrater (højt GI), risikerer du at se det på vægten med det samme. Du vil endvidere kunne mærke kroppen blive mere træt og energiforladt, for dit blodsukker flyver op og ned. Spiser du derimod de rette kulhydrater (lavt GI), får du stabiliseret dit blodsukker hvilket resulterer i øget energi i kroppen. Det vil du kunne mærke mentalt, eftersom dit overskud bliver større. Sørg også for at spise den rette fedt, som du netop finder i avocadoer, olivenolie, rapsolie, laks og andre fisk, mandler, nødder osv.

Majbritt Engell er ernæringsekspert, og hun har skrevet bogen ”Hold maven flad” i samarbejde med diæsten Charlote Hartvig. Her kan du eksempelvis læse mere om hvordan du holder din mave flad med den rette kost. Der er også mange gode at hente omkring det Glykæmiske Indeks (GI) i bogen ”Spis dig gravid” af Bjarne Stigsby og Charlotte Hartvig, også selvom du ikke er gravid eller er mand.

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *