3 gode råd til vinterløb

3 gode råd til vinterløb

Rundt om i landet bliver der arrangeret vinterløb i de kolde måneder, hvor de rigtig friske kan få stillet deres løbelyst. Er du frisk på effektiv og social motion, også om vinteren, er vinterløb måske noget for dig. På nettet kan du finde, hvilke ruter der er tæt på dig, og hvor og hvornår der bliver arrangeret løb. Her følger 3 gode råd til din påklædning i forbindelse med vinterløb.

Reflekser

En stor forskel på at løbe om vinteren og om sommeren er, at der er om vinteren er mørkt den største del af døgnet. Det betyder, at det er svært for bilister og cykler at se de løbende, som løber på gader og stræder, hvor farlige trafiksituationer kan opstå. Men også, når man løber i skoven eller andre steder i naturen, er det vigtigt at man kan ses i mørket. Husk derfor at bære reflekser eller anskaf løbetøj, hvor der er indbyggede reflekser, så behøver du ikke huske det til hver eneste løbetur.

Flere lag

Om vinteren starter løbeturen med at være ret kold. Inden kroppen er blevet varmet op kan det være ubehageligt at komme ud i det tynde løbetøj og sætte i gang. Men når turen først er i gang bliver det hurtigt varmt med for meget tøj på. Det er derfor en god ide at have flere lag på, som man kan tage af efterhånden som man bliver varmet op. De inderste lag bør kunne transportere varme og sved væk fra kroppen, mens det yderste lag bør være vindtæt.

Sne og is

Når man løber om vinteren er underlaget ofte hårdt og glat. Is og sne kan ligge skjult i mørket, og kan betyde grimme fald, hvis man ikke er forberedt. Derfor er det en god ide at anskaffe særlige vinterløbesko, som kan sikre at man står ordentligt fast. Hvis man ikke har lyst til at købe ekstra løbesko kan man flere steder få en overtræks gummisål, som man kan sætte på sine almindelige løbesko, som har dupper under, som gør at man står fast.

God tur!

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *